Tieksme uz impulsīviem pirkumiem liek mums iegādāties lietas, kas nemaz īsti nav vajadzīgas un iztukšo maciņu, rezultātā piepildot māju ar liekām mantām. Lūk, daži padomi, kā no šī nelāgā paraduma atbrīvoties!
1.Apzinies savas vājās vietas
Mārketinga speciālisti jau sen aktīvi izmanto speciālus psiholoģiskos trikus, uz kuriem uzķeras praktiski ikviens.
Krāsa. Veikali speciāli ar košām krāsām izceļ preces, kuras vēlas tev «iesmērēt». Īpaši uzmanīgs esi attiecībā uz sarkano un oranžo krāsu, jo tieši šīs krāsas zemapziņas līmenī liek tev izdarīt pirkumu.
Izvietojuma viltības. Katram plauktam ir savas «uzvarošās vietas». Parasti šajās vietās neizvieto tās preces, kurām ir augsta kvalitāte vai zema cena, bet tās, kuras nes visvairāk peļņu.
Taktilais kontakts. Iecienīts pārdevēju triks ir ļaut potenciālajam pircējam lietu aptaustīt. Psiholoģiski, ja mēs kaut ko turam rokās, mēs jau esam gatavi šo lietu iegādāties.
Smaržas un skaņas. Speciāli izvēlēta mūzika var izraisīt atslābinošu sajūtu. Savukārt garšīga smarža no dažādām pusēm liek mums grozā salikt preces, kuras patiesībā nemaz nav vajadzīgas.
2.Sastādi mājās esošo lietu sarakstu
Tikko būsi sastādījis savu lietu sarakstu, vēlme pēc jaunām mantām atslābs. Tāpat pacenties visas savas lietas sadalīt kategorijās.
Nepieciešamās lietas: Tas ir lietas, kuras lieto katru dienu un bez kurām nevari iztikt.
Dažreiz nepieciešamas lietas: Lietas, kuras izmanto laiku pa laikam.
Vajadzīgas, bet ne nepieciešamas: Šajā kategorijā var ielikt tās lietas, bez kurām varētu iztikt, bet kuras tev sagādā prieku.
Nevajadzīgi krāmi: Tu nesaproti, kāpēc šo lietu vispār nopirki un kad to pēdējo reizi izmantoji. Tā vienkārši aizņem vietu.
Kad rodas šaubas par to, vai tiešām konkrētā lieta tev ir vajadzīga, uzdod sev šos trīs jautājumus:
- Kad es pēdējo reizi to izmantoju?
- Kad es šo lietu izmantošu?
- Vai man šī lieta sagādā prieku?
3. Atceries visas nemateriālās lietas, kuras darījušas tevi laimīgu.
Šoreiz sarakstā pacenties ierakstīt tās lietas, kuras dara tevi laimīgu, taču nav izmaksājušas ne centa. Mēģini atcerēties savas dzīves lieliskākos brīžus, kuri bijuši pilnīgi par brīvu. Vai tad ir vērts tērēt naudu par lietu, ko vēlāk izmetīsi?
4. Pavadi kādu laiku prom no savas ikdienas dzīves.
Pamēģini paņemt pārtraukumu un dodies atpūtā uz laukiem. Vēlams, lai brīvdienās esi prom no jebkādas masu informācijas vai elektroniskām ierīcēm. Tas palīdzēs izrauties no ikdienas rutīnas, kura nereti liek apzināties patiesās dzīves vērtības.
5. Izstrādā pats savus vērtību kritērijus
Lai būtu vieglāk, vari sev uzdot šādus jautājumus:
- Vai tas ir plānots pirkums?
- Kas notiks, ja es šo lietu nopirkšu? Kas būs, ja nenopirkšu?
- Vai šī lieta drīzumā nenonāks krāmu sarakstā?
- Kur es šo lietu novietošu? Cik izmaksās tās izmantošana?
- Cik dienas es nostrādāju, lai šo lietu iegādātos?
- Kāpēc patiesībā es izdaru šo pirkumu?
6. Iemācies ieturēt pauzi
Klients, kuram ir tieksme izdarīt impulsīvus pirkumus, tirdzniecības nozarei ir ļoti vēlams. Tieši viņam tiek izveidotas neskaitāmās akcijas, izpārdošanas un «laimīgās stundas», kad preces cenas samazinās. Klients, kurš iepērkas pēkšņi un haotiski, daudz nedomās par preces kvalitāti vai īpašībām.
Tavs uzdevums ir lauzt šo plānu un iemācīties apstāties pirms pirkuma izdarīšanas. Un jo dārgāka ir lieta, jo ilgākai šai pauzei būtu jābūt. Vari pat pārvērst stundas naudas izteiksmē. Pa šo laiku tu nomierināsies un pārliecināsies par to, vai šī lieta patiešām atbilst taviem vērtību kritērijiem.